Bolu Province, Highway Shopping Mall- Traffic Analysis and Parking Revision Project
After the field studies which are held by our team, 2 main problems have been detected.
1. Different types of vehicles such as automobiles, motocycles and trucks were using the same parking areas. In terms of traffic safety, different means of vehicles should use different parking areas.
2. The other problem was that the vehicles which comes from Istanbul (west side) and Ankara ( east side) were using the same junctions and this situtation creates high accidental risks as well.
Additionally, current traffic plan allowed 2 other entrance within 55 meters, these entrances also were not satisfying the needs and did not solve the problem
In the action plan of the advisory report, Our team recommended these below:
1. Different parking areas were designed for different means of vehicles, and entrances also was separated from eachother.
2. For the vehicles coming from İstanbul direction, a new road/entrance was opened.
3. The intersection of the vehicles which are coming from Istanbul and Ankara have been prevented by physical tools.
4. To separate the entrance of the cars and trucks, traffic signboards and informative signs have been placed. Thus, trucks have used the first entrance to reach the park area while the other automobiles have used the second entrance
5. East exit stayed same as the current plan.
6. Circulation plan has been adivsed to the client with the proper vertical and horizontal signboards.
7. The renewal project has been completed by paying attention to the driving geometry of different types of vehicles
Palye 2018 yılında söz konusu otopark alanında “Genel Vaziyet Trafik ve Otopark Revizyon Proje” çalışması yapmıştır.
· Öneri plan hazırlanırken öncelikle otomobil ve ağır taşıtlar için ayrı otopark alanları tasarlanmış ve bu alanlara ulaşmak için ayrı girişler yapılmıştır.
· İstanbul’dan gelen ağır taşıtlar için yeni bir giriş/ yeni bir yol açılmıştır. Bu yol kavşağa 315 metre kala şevlerin güneyinden otopark alanına ulaşmakta.
· Ankara yönünden gelen taşıtlar ile İstanbul yönünden gelen otomobillerin kesişimini önlemek için köprülü kavşağın kolu uzatılarak 85 metre uzunluğunda fiziksel engel yapılmıştır.
· Ankara yönünden gelen ağır taşıtlar ile otomobillerin girişini ayırmak amacıyla otoparkın ilk girişine trafik adası önerilmiştir. Ağır taşıtların ilk sağdan dönüş yapıp otopark alanına girmesi sağlanırken otomobillerin devam edip 55 metre sonraki ikinci girişi kullanmaları için Trafik İşaretleri ve Bilgilendirme Levhaları konulmuştur.
· İstanbul ve Ankara’dan gelen otomobiller ikinci girişten otopark alanına girmesi planlanmıştır. Buna karşın 55 metre sonraki üçüncü giriş ise hem giriş hem de çıkış olarak planlanmıştır.
· En doğuda bulunan çıkış kapısı ise mevcuttaki gibi çıkış olarak kalmıştır.
· Öneri plana uygun yatay ve düşey işaretleme ile sirkülasyon yapılmıştır.
Araç tiplerinin sürüş geometrisine dikkat edilerek otopark alanı revizyon projesi tamamlanmıştır.